الکسا و تاثیر آن در سئو

پایدار مارکتینگ > سئو  > الکسا و تاثیر آن در سئو
رابطه سئو با الکسا

الکسا و تاثیر آن در سئو

موضوع اصلی که میخواهیم راجع به آن صحبت کنیم این است که سئو، الکسا نیست و الکسا نیز سئو نیست اما ممکن است برخی از پارامترهای الکسا در سئو اثر داشته باشد. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی به دنبال این هستند که بدانند مراکزی که می گویند که ما برای شما سئو انجام میدهیم تا به یک الکسای خاص برسید یعنی چه؟

اگر کسی گفت که با سئو میتواند الکسای شما را به زیر ۱۰۰۰ برساند میتوان گفت که قطعا دروغ میگوید، چرا که این جمله وی دروغ است. سئو هیچ گونه ارتباطی با الکسا ندارد و تعریف آن کاملا مشخص است. در ویکیپدیا درباره تعریف سئو گفته شده است: Search Engine Optimization، به طور خودمانی اگر بخواهیم سئو را تعریف کنیم باید بگوییم سئو مجموعه فرایندهایی است که بر اثر آنها میتوانیم جایگاه نشان داده شدن یک سایت را در نتایج جستجو تغییر دهیم.

رابطه بین سئو و الکسا چیست؟

حالا الکسا چیست؟ الکسا معیاری از تعداد بازدید یک سایت در اختیار ما قرار میدهد، علاوه براین ممکن است فاکتورهای دیگری مثل page visitor، time on site را نیز دخالت دهد و تنها براساس تعداد بازدید کننده کار نمیکند. درست است که تعدا بازدید کننده با رتبه الکسا همخوانی معنایی دارد ولی الزاما یکی نیستند، چرا که سایتهایی وجود دارند که تعداد بازدیدکننده برابری دارند ولی چون یکی از آنها time on site بهتری دارد رتبه الکسای بهتری هم دارد البته باید توجه داشت که موضوع این دو سایت متفاوت است. بنابراین میتوانیم بگوییم با درصد ناچیزی رتبه الکسا شامل تعداد بازدید کننده و چند پارامتر دیگر است. رتبه الکسا به ما میگوید تقریبا تعداد بازدید کننده یک سایت چند نفر است و یا اگر سایتی مثلا رتبه کشوری ۱۰۰ داشته باشد نسبت به سایتی که رتبه کشوری ۱۰۰۰ دارد بازدید کننده ی بیشتری دارد. دقت کنید که این عدد یک ضریب نیست و ممکن است اختلاف بازدید کننده آنها فقط چند نفر باشد.

سوالی که مطرح میشود این است که آیا سایتی که الکسا ۱۰۰ دارد نسبت به سایتی که الکسا آن ۱۰۰۰ است بهتر است؟ آیا سئو سایتی که رتبه آن ۵۰ است بهتر از سئو سایتی است که رتبه آن ۱۰۰۰ است؟ باید بگوییم که اصلا نمیتوان گفت! مثلا شیپور دارای رتبه ۵۰ است که این رتبه را از طریق تبلیغات به دست آورده است چرا که یک سایت عام است و مردم عادی از هر قشری از آن استفاده میکنند و برای دیده شدن نیازمند تبلیغات است. در مورد شیپور باید بگوییم که سئو آن اینگونه نیست، کافی است امتحان کنید و انواع کلمات را سرچ کنید، آیا شیپور را میبینید؟ پس سئو ارتباطی به الکسا ندارد و باید به کسانی که میگویند سئو میکنیم و الکسا شما را به ۱۰۰۰ میرسانیم، شک کرد.

الکسا

سئو بهتر، به معنی رتبه بهتر نیست

ممکن است شما تمایل داشته باشید که یک خبرگزاری بزنید مثل تابناک، فارس و …. خبرگذاری ها همیشه تعدادی بازدید کننده دارند و با چند تا خبر جنجالی به راحتی میتوانند در صدر جستجو قرار بگیرند و رتبه الکسای بهتر به دست بیاورند و این اصلا ربطی به سئو ندارد. در واقع ذات کار خبرگزاری اینگونه است که به راحتی میتواند در آن بالاها قرار گیرد. در مقابل ممکن است سایتی وجود داشته باشد که سئو فوق العاده ای دارد ولی ممکن است روزی ۵۰ بازدید کننده! داشته باشد. مسئله سئو، مسئله دیده شدن در نتایج جستجو است نه تعداد بازدیدها!

ممکن است سایتی وجود داشته باشد که بسیار تخصصی باشد مثلا در مورد قطعات اتوبوس های بین شهری!!! حالا اگر این سایت به شدت عالی سئو شود و اصلا بیاییم در تلویزیون هم تبلیغ کنیم، آن وقت چه؟ واقیعیت این است که مگر ما چند راننده اتوبوس بین شهری داریم که بخواهند بیایند و سایت ما را ببینند؟ تعداد آن محدود است مسلما. تازه همین افرادی که در این حوزه جستجو می کنند هر روز که این کار را انجام نمیدهند، بنابراین در بهترین حالت شاید روزی ۱۰۰ بازدیدکننده داشته باشیم. آیا کافی است، بله چون سود خود را خواهید کرد از بس قطعات این خودروها گران است ، از طرفی چون سئو این سایت فوق العاده است هرکسی که در این زمینه جستجو کند حتما این سایت را خواهد دید. در اینجا حتی ممکن است این سایت رتبه کشوری در الکسا نداشته باشد چرا که تعداد بازدید کننده آن کم است و شامل رتبه نمیشود.

برخی افراد هستند که سئو کور انجام میدهند که این سئو کور به الکسا مربوط است. حالا این سئو کور چیست؟ مثلا برخی میگویند که ما کاری انجام میدهیم که سایت شما ۵۰ هزار بازدیدکننده داشته باشد. آیا دروغ میگه؟ نه، داره راست میگه اینجا. حالا چه جوری؟ در اینجا مسئول سایت هر مطلبی که فکر کنید در سایت میگذارد، مثلا همان سایت قطعات اتوبوس را در نظر بگیرید که در آن مطالبی راجع به قرص سردرد، دل پیچه و سرخ کردن بادمجان گذاشته شود!! خب معلوم است که تعداد بازدید کننده زیاد میشود ولی باید توجه داشته باشید که همه این بازدید کننده ها واقعی نیست چون اصلا قرار نیست که از آن سایت استفاده کنند چون اصلا راننده اتوبوس و یا تعمیرکار آن نیستند. در واقع این کار آنها دور از استراتژی کسب و کار است. مشکلی که اینجا به وجود می آید این است که در این شرایط ممکن است کاربرهای اصلی سایت را از دست بدهیم چون ممکن است کاربر واقعی بیاید و سایت شما را ببیند و فکر کند که این سایت از آن سایت هایی است که همه چیز دارد و یا حتی ممکن است به خاطر این مطالب غیر مرتبط دیگر در عبارت های اصلی که هدف شما بوده است، اصلا دیده نشوید. البته بدانید و آگاه باشید که اگر این سایت از آن سایتهای تبلیغاتی باشد اصلا ایرادی به آن وارد نیست، اما برای یک سایت تخصصی این طور نباید باشد.

الکسا - سئو

سئوی محتوای موازی

بیایید اینجا یک اصطلاح دیگر را توضیح دهیم: Parallel scope seo. در اینجا با توجه به مخاطب سایت، مطالبی راجع به نیازهای دیگر همان مخاطب آورده میشود. مثلا سایت فروش کتاب کمک درسی. در این سایت مخاطب ما دانش آموزان، والدین آنها و معلمین آنها هستند. در اینجا میتوان مطالب مرتبطی که مورد توجه این مخاطبان هست را بیاوریم مثل لیست مدارس، تا بیایند سایت را ببینند و در کنارش کتاب کمک درسی هم بخرند. در واقع اگر در همان حوزه اصلی سایت مطالب مرتبط آورده شود از parallel scope seo استفاده کردیم. برگردیم به همان سایت قطعات اتوبوس، در اینجا میتوان راجع به مشکلات جاده ای، رستورانهای بین جاده ای، ترافیک راهها و… صحبت کرد. راه حل ساده تر این است که از این راننده ها بپرسیم که در حوزه کاری خود راجع به چه چیزهایی را سرچ میکنند و بعدا میتوان در مورد این موضوعات در سایت قطعات اتوبوس مطالبی را بیاوریم. مزیت استفاده از این روش این است که ممکن است بسیاری از رانندگان اتوبوس اصلا سراغ خرید اینترنتی قطعات خودرو خود نباشند، در اینجا ما باید کاری کنیم که بیایند سراغش که از طریق parallel scope میتوان این کار را کرد.

باید توجه داشته باشیم که همه اینها، قطعات یک پازل هستند و زمانی اثرگذار است که همه این قطعات به درستی در کنار هم قرار بگیرند. مثلا ممکن است در بعضی حوزه ها اصلا نیازی به الکسا نداشته باشیم. در واقع بسته به هدفی که دنبال میکنیم باید دنبال سئو بهتر و یا الکسای بهتر باشیم.

administrator
بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

دیدگاه
نام
ایمیل
وبسایت