چرخه محتوا

چرخه محتوا

درباره ی محتوا و این که محتوا چیست اگر یک سرچی تو گوگل بکنید 8میلیارد و 870 میلیون وبعد اومده گفته محتوا چیست ؟
حالا ما میخوایم در رابطه با محتوا صحبت کنیم آقای شعبانعلی میگن که هرجا ظرفی است مظروفی نیز هست وقتی محتوا رو میخواد معرفی کنه و بعد میگه هرجا containerی هست contentی هم هست. چون میدونید محتوا ترجمه ی contentاست و تو container معرفی میشه ومحتوا همونطور که اسمش نشون میده مظروفه و همیشه باید توی یه ظرف معنا پیدا کنه جملاتش خیلی جملات کلیدی هست. توصیه می کنم بحث محتوا چیست رو برید تو متمم دنبال بکنید. آقای شعبانعلی یه جمله ی خیلی معروف داره که میگه تولید کننده محتواست که ارزش و ثروت می آفریند. البته من با همیشه اش یک مقدارمخالفم چون در موارد بسیار زیادی می بینیم دلال های محتوا معمولاٌ برنده ان .به هرحال صحبت های من امروز خلاف جهت حرکت آب است و برخلاف چیزی که شما خواهید شنید است من تجربه ی شخصی خودم رو در طول این سالیانی که از سال 79 دارم طراحی سایت و سئو می کنم رو با شما به اشتراک میذارم برای این که صحبتم رو شروع بکنم دوست دارم اول راجع به پارادایم صحبت کنم، اصلاٌ میخوایم بدونیم پارادایم چیه؟

پاردایم تولید محتوا

تغییر پارادایم بدم تو این صحبت هام .پارادایم اون طور که ویکیپدیا صحبت می کنه میه الگواره یا پارادایم سرمشق و الگوی مسلط درچارچوب فکری و فرهنگی است که مجموعی از الگوها و نظریه ها برای یک گروه یا یک جامعه شکل میدن کلمه اش زیادی علمیه به درد ماها نمی خوره ویکیپدیا دوباره میگه شرط لازم و کافی برای تشکیل یک پارادایم اینه که یک الگوی داوری مبنای علمی قرار بگیره این قابل فهمه ولی جمله ی نهایی و کلیدیش اینه که هرآن چه که بتواند هروقت یک اتفاقی بیفته که مجموعه ای ازداوری های ادراکی یک فرد یا یک جامعه بتواند درچنبره اش قرار بگیره ما درگیر پارادایم شدیم به نظر من تولید محتوا پارادایمیه که تو مغز ما فرو کردن فکر میکنیم تنها راه موفقیت درحوزه ی بازاریابی محتوایی و درحوزه ی دیجیتال مارکتینگ فقط و فقط تولید محتواست . درصورتی که به نظر من این طور نیست وتجربه های من این رو نقض میکنه . من مثال نقض متفاوتی دارم براش دباره ی صحبت هام بگم که صحبت هام مدل مفهومیه یعنی به عنوان مثال برای ساخت یک ماشین یک مدلی که حرکت نمیکنه یا concept می سازن و میگن قراره همچین چیزی بسازیم یا یک مهندس یا معمار یک ساختمان میخواد بسازه هنوز ساختمون ماکت هم نیست فقط یک مدل و شکل کلی از خم و انحنا میده و میگه قراره این طوری بشه صحبت های من حداکثر در حد یک مدل مفهومی خواهد بود دراینترنت هم دنبالش نگردید چون هیچ جایی نیست این مدل منه و من حدود سه سال دارم رو مباحث تئوریکش دارم کار می کنم والانم این سومین ارائه است که دارم میدم یک پایلوت محتوایی رفتم یک پایلوت تله کام رفتم درنهایت شده این ارائه ای که الان دارید می بینید .


موج سواری خبری یا تبلیغاتی چیست


تولید محتوا یا گردآوری محتوا؟

مدلی که من به شما میگم مدلیه که ازقبل وجود داشته و یه عده هم داشتن اجراش میکردن و چیز جدیدی نیست الانم که من دارم میگم شما هم تو ذهنتون میگین فلانی هم همین کارو انجام میداد قبلاٌ افرادی هم این کارو انجام میدادن من فقط اومدم به ترتیب کردم اینارو و حواستون باشه که من فقط دارم شکل کلیشو الان مطرح میکنم .یه نکته ای هم آقای شعبانعلی میگه که میگه ذهن نقض یاب و ذهن مصداق یاب ما یه default داریم تو زندگیمون default ذهنی ما آدما اینه که هروقت آدمی داره حرف می زنه همون لحظه مغزمون دنبال یه نقطه ی منفی یا مثال نقض میگرده که اونو نقض کنیم آقای شعبانعلی میگه که وقتی یه چیز جدیدی رو مطرح میکنن یا دارین کتاب میخونید یا توی کلاس درس هستید یا یه ویدیوی آموزشی می بینید این دکمه رو بزنید قسمت نقض یاب ذهنتون رو بذارید رو قسمت مصداق یاب ذهنتون روشن بشه و دنبال مصداق ها بگردید بعد قشنگ که تمرین کردین کار کردین به حدی خواهید رسید که بتونید مثال های نقض بیارید و قسمت نقض یابتون رو فعال کنید .content production چیه ؟تولید محتوا production یعنی چه ؟ محصولی رو حالا میخواد فیزیکی باشه یا مجازی با استفاده از ابزاری و با استفاده از متخصصی ما تولید بکنیم یکی از ایرادات content production اینه که هزینه ی مالی بسیاربالایی داره ما میخوایم یه محتوای خوب درست بکنیم باید یه استودیویی داشته باشیم یه امکاناتی داشته باشیم یه هزینه ی اولیه میخواد منظورم از production پروداکشن است منظورمون اون ویدیویی نیست که شما با آیفونتون میگیرید .منظورمون محتوای متمایزه چیزی که بتونه بین شما و بقیه فرق بذاره مجبورین استودیو بگیرید مجبورید از یک آدم حرفه ای استفاده بکنید مجبورید سناریو بنویسید.چون میخواین متمایز باشید زمان زیادی لازم داره متخصص میخواد احتمال به هدر رفتن کل سرمایه است چقدر دوره ی آموزشی ساخته شده و به باد رفت بعضی وقتا به خاطر ایراد فنی گاهی به خاطر سناریو گاهی به خاطر عدم مقبولیت اون فردی که داره ارائه میده به علل گوناگون ممکنه کل سرمایه ی شما به هدر بره تازه به هدر نره احتمال کپی شدن توسط رقیب قدرتمند وجود داره یه زمانی ما خودمونو کشتیم کلی ویدیو آموزشی آماده کردیم برای همراه ششم تو گوگل هم اول بود ه روز دیدیم گاج اومده کپی کرده تنها کاری که تونستیم بکنیم این بود که به گاج بگیم حداقل لوگوی مارو بذار زیرش یه لینکیم به ما بده به همین سادگی بود رقیب قدرتمنده ما هم جراتشو نداریم که با رقیب سرشاخ بشیم پس این پرو داکشن این همه مشکلات رو داره البته یه خوبیایی هم داره باعث ایجاد تمایز میشه شما بدون content production نمیتونید از فضای دیجیتال متمایز باشید اگر میخواید به شکل دیگری از رقبا متمایز باشید باید از دیگر رقبا مجبورید که production انجام بدین محصول product شده است که امکان وایرال داره شما مثلاٌ نمیتونید با یه محتوای چیپ (بی ارزش) وایرال بشید محتوای معمولی رو کسی با کس دیگه به اشتراک نمی ذاره و همین طور اگر میخوایم توجه مخاطبان خاص رو در نظر بگیریم باید content production انجام بدیم .

content production

من عقیده ام اینه و این مدل مفهومیه منه که بیزینس های کوچک و متوسط یا smeها قبل از این که بیان سراغ پروداکشن بهتره که برن سراغ curation یا content curation ما یه بحث دیگری داریم در برابر content production به اسم content curation حالا این curation چیه ؟ content curation اگر در دیکشنری کمبریج یه نگاهی بندازین به ما میگه که اگر مثلاٌ یکسری وسیله را جمع کنیم از جا های مختلف دنیا و بیاریم یک جا بذاریم این میشه curation ، curation یعنی گردآوری با یک انتخاب خاص حدود 50 سال پیش معنی curation عوض میشه تو دیکشنری کمبریج و میشه اگر ما یکسری مجموعه فیلم را بیاریم در یک جشنواره و با یک معیار هایی انتخاب کنیم این میشه curation پس ما این ها رو با یه معیار هایی انتخاب می کنیم از بین گزینه های زیادی و ما این هارو میاریم تعریف دیگری که آورده این است به معنی این که اگر من مجموعه ای از محتوا ها و فیلم و عکس و موسیقی را جمع کنم و داخل یک سایت بذارم این میشه curation و دقیقاٌ میشه content curation ، content curation سه تا پایه و اساس داره پایه اولش تجمیع یا گردآوریه پایه ی دومش اقتباسه و پایه ی آخر ترکیبه برای این که اینه تو ذهنتون جا بیوفته و بگیم که content curation چیست؟ و چرا میتونه به کسب و کار کوچک یا ابتدای ورود به فضای کسب و کار اینترنتی میتونه به شما کمک بکند.من تک تک این هارو بیشتر مثال می زنم . اول این که تجمیع (گردآوری)، اقتباس و ترکیب درطیف قرار می گیرند. یعنی یه مجموعه ای داریم گاهی contentی که cure میشه تجمیع شده .گاهی contentی که cure شده اقتباس شده و گاهی ترکیب شده بعضی وقتا یه contentی هم ترکیب است و هم اقتباس گاهی هرسه تاش با هم است. گاهی وقتا با همدیگه ترکیب میشن و گاهی وقتا جدا از هم هستند این ها اما هرچقدر به سمت ترکیب پیش می ریم به سمت پروداکشن هم داریم نزدیک میشیم بریم با هم ببینیم تجمیع یعنی چه؟ تجمیع یا گردآوری چه طور انجام میشه ؟ من میرم یه سایت می زنم تو حوزه ی آموزش مثال خودم رو میزنم تیزلند روز اول 12 مرداد 94 ما این سایت رو launch کردیم. کاری که انجام دادیم خیلی ساده بود.پنج نفر خانم رو که آموزش داده بودیم که چطور copy paste انجام بدن یعنی به صورت اصولی یعنیcopy ها رو بیارن تو notepad و  از notepad بیارن تو سایت ما چون اگه نمی آوردن فونت ها رو هم با خودش می آورد.به همین سادگی ما ظرف کمتر از حدود مهر ماه یک ماه و نیم کمتر از دو ماه یه چیزی حدود 1200 تا مطلب توی سایتمون داشتیم اونایی که کار content کردند میدونند 1200 مطلب خیلی زیاده عدد خیلی بزرگیه ما با 5،6 نفر خانم به این عدد رسیده بودیم ظرف کمتر از دو ماه آیا کار ما بده کار ما زشته ؟ برخلاف تمام آموزه های سئو که میگن اگه کپی کنی پوستت کنده میشه اینگونه نیست . ما تنها کاری که می کردیم این بود که می نوشتیم منبع مثلاٌ فرض کنید که تسنیم لینکش دقیقاٌ میخورد روی همون مطلبه .مردم متوجه شدن به جای این که در واقع پدر و مادرها متوجه شدند به جای این که برن 10 تا سایت رو دنبال کنن تا اخبار آموزش و پرورش تیزهوشان یا نمونه دولتی رو پیدا کنند بیان سایت تیزلند رو ببینن کافیه چون تیزلند میدونه خودش همه جا رو نگاه میکنه میاد اصل کار خوباش رو پیدا میکنه مثلاٌ میرفتن تو سایت های مختلف خبر های متناقض می دیدن ولی تیزلند بهترین و درست ترینش رو انتخاب می کرد و می آورد.پس یکی از روش ها اینه من میرم سرچ میکنم کانال های مختلف رو میبینم  مطالب رو جمع می کنم و ارائه میدم.آیا باید تو گوگل سرچ کنیم ؟ نه تو خود سایت آموزش و پرورش هم سرچ می کردیم. تو خود سایت تسنیم هم سرچ می کردیم آموزش و پرورش چون خیلی از نتایجی که ما میخوایم تو گوگل نمی آید. گوگل از یک سایت معمولاٌ یک یا دو نتیجه رو میاره اما وقتی میریم سایت آموزش و پرورش کلمه ی کلیدیمون رو که سرچ می کنیم کلی صفحه میاره و من حق انتخاب دارم بهترین ها رو از اون انتخاب کنم و بیارم پس سرچ می کنیم. حالا یا تو گوگل یا تو خود اون سایت ها مطالبی که میخوایم رو میریم کپی می کنیم.


معرفی سرویس گوگل آنالیتیکس و کاربردهای آن


yahoo pipe

منتها یه شرط داره این جا ما نیازی به کسی نداریم که متخصص آموزش باشه یا تخصص حرفه ای در کاری رو داشته باشه. یک فرد مبتدی هم می تونه تشخیص بده این مطلب خوب است یا نه حتی میتونه در خانه اش این کار رو بکنه لینک صفحات رو سرچ کنه بفرسته برای اپراتور های من اپراتور های من صفحات خوب و با کیفیت رو قرار بدن تنها کاری که این جا انجام میشه اینه که ما کیفیت سنجی بکنیم. مثلاٌ(رو به حضار) شما کدومتون می تونید آشپزی حرفه ای انجام بدید؟(چند نفر) کدومتون می تونید غذای بد رو از خوب تشخیص بدین؟(تعداد زیادی از حضار) پس لازم نیست حتماٌ آشپز باشید این هم دقیقاٌ تجمیع همینه لازم نیست طرف واقعاٌ استاد دانشگاه باشه  که بگه این محتوا خوب است یا بد است. تجمیع یعنی این گردآوری یعنی این. ما سرچ می کنیم روش های خیلی جدی تری برای این کار هست. یه ماجرایی ما داریم به اسم pipes.پایپ چیه ؟برید سرچ کنید yahoo pipe  اگر اینو سرچ بکنید می بینید yahoo pipe یک سرویس بود که ما می رفتیم می دیدیم که چندین سایت هروقت یک مطلبی با چند تا کلمه که ما می خواستیم پیدا می شد بفرست به ایمیل من یعنی دیگه نیازی نبود کسی بگرده خود yahoo pipe این مطالب رو برای ما می فرستاد.

Yahoo Pipe
google Alert

یک گزینه ی دیگر google alerts است.این یک سرویس قدرتمنده که میگه هروقت هر سایتی مطلبی راجع به یک موضوع خاص گذاشت به من خبر بده به سرعت یک ایمیل برای آن شخص می فرستد که این سایت ها این مطالب رو درباره ی این موضوع گذاشته اند.این هم یک روش دیگر از تجمیع است. یعنی شما نیازی نیست کاری بکنید شما آن کلمات کلیدیتون رو وارد می کنید خود سیستم دریایی از مطالب رو برای شما می فرستد.و تنها کاری که باید بکنید اینه که شما باید انتخاب بکنید که کدام مطلب خوب و با کیفیت است تا درسایتمون قرار بدیم.

google-alert
RSS readers

یک سرویس دیگری داریم به اسم (RSS(Really Simple Syndication به زبان ساده این است که شما یک نرم افزار نصب می کنید و در یک سایتی عضویت می گیرید. دقیقاٌ مثل همون پایپینگ است.که کار آن این است که اگر سایتی مطلب جدیدی اضافه کند و یا آپدیتی داشته باشد به صورت خودکار به شما اطلاع می دهد.

RSS readers

پس روش های مختلفی است که بدون این که شما به زحمت بیفتید می تونید محتوا های مختلف رو داشته باشید و شما انتخاب کنید که کدوم سایت مطالبش خوب است تا شما آن را در سایت خود قرار بدین اتفاق خوب این است که مخاطبان شما وقتی که محتوا رو می بینند متوجه می شن که به جای این که چندین سایت را نگاه کنند فقط مطالب شما رو ببینند. و بعد returning visitor میشه.مثلاٌ آقای پورعلی درباره ی این که چقدر این بازدیدکننده ها برمی گردن صحبت کرد و یکی از روشهایی که خودتو ثابت کنی به عنوان کسی که محتوایی رو ارائه میده که تورو از چک کردن منابع مختلف بی نیاز می کنه.خیلی از دنبال کنندگان من میدونند من خودم میرم از بین کانال های مختلف مطالب خوب رو بر میدارم و می آورم این جا خیلی از شما کانال های دیگرو نمی گردید چون می دونید که بهترین ها همین جا هست .به این میگن content curation یا گردآوری باز یه موضوع دیگه داریم درcontent curation  به اسم اقتباس در مطلب اول ما دست به content نمی زنیم ما دقیقاٌ همونو می آوریم فقط برای امانتداری و برای این که قوانین رو رعایت کنیم یک لینک به همون صفحه می دهیم و گوگل هم شما رو جریمه نمی کنه برخلاف چیز هایی که تو اینترنت می خونید گوگل یک آپدیت دادکه  این کارو می کرد.یعنی اگر شما کپی می کردی گوگل شما رو پنالتی می کرد.بعد از یک سال گوگل فهمید که یکسری کارشون همینه مثلاٌ خبر گزاری تسنیم از صبح شاید هزار تا خبر درباره ی موضوعات مختلف می ده اما یک سایتی فقط خبر های رئیس جمهور رو cure میکنه و جمع می کنه و نشون میده و یه عده فقط این سایت رو دوست دارند و اگر یک لینک داده به همون صفحه این سایت نباید پنالتی بشه بنا براین این اتفاق نمی افته موضوع بعدی اقتباس است. اقتباس یه مقدار با گردآوری فرق میکنه در اقتباس ما یکسری محتوا رو می خونیم مثلاٌ ما یک کار خیری رو انجام میدیم.آقای علی سیف یک دکتر خیلی معروفه که کتابی داره به اسم روانشناسی پرورشی مفاهیم ایرانیزه شده ی آموزش رو مطرح می کنه اما من که سابقه ی طولانی در امر آموزش دارم این رو نمی فهمم چون واقعاٌ سنگینه و قابل فهم نیست. دیدیم یه خانمی هست که این رو می فهمد بعد به زبان ماهم مسلط است. و به زبان ساده این مسائل رو توضیح میده این میشه اقتباس این یعنی دوباره نویسی و متناسب کردن با مخاطب فعلی. من برای مادر می خوام حرف بزنم و دکتر سیف برای اساتید دانشگاهی می نویسد.برای اون هایی که قراره به معلم ها درس بدن می نویسه و من برای مادر می خوام بنویسم پس من اقتباس انجام میدم. باز در اقتباس ما داریم شما می رید چند تا مطلب از جایی می خونید می بینید که قسمت هایی از  این مطالب خوب است پس این هارو جمع آوری می کنیم و این میشه اقتباس این هم نیاز به متخصص نداره نیاز به کسی دارد که مقداری ویراستاری بلد باشد به راحتی می تونه اقتباس انجام بده کافیه چندتا مطلب رو بدی و بگی از اینا چی می فهمی اینارو جمع کن و یک مطلب کن حالا یه وقتایی میریم عین مطالب رو می نویسیم و گاهی هم برداشت خودمونو می نویسیم.

گردآوری محتوا ما را تا کجا پیش می برد؟

یک موضوع دیگر ما ترکیب نام دارد یک چیزی شبیه به یک پارچه ی چهل تیکه است.به عنوان مثال در این عکس یک نمونه از ترکیبی است که می شود برای آن مثال زد که هیچ کدام از این ها یعنی عکس و نوشته از خود من نیست و من این هارا بر روی هم قرار دادم در واقع یک جور تولید محتواست اما من هیچ کدام از این کار ها رو انجام ندادم و من فقط این هارو به هم چفت و بست کردم. content curation به همین شکلی که دیدید بسیار ساده است. لازم نیست که گرافیست باشید و با یک نرم افزار ساده می تونید این کار رو انجام بدین . البته در قسمت mash up یه مقدار هم تولید شده است. یعنی سلیقه ی انتخاب عکس سلیقه ی محتوا مهم است.باز در ویدئو هم می شود مثلاٌ ما یک ویدیو از یوتیوب می گیریم و آن را mashup می کنیم. من این رو تولید نکردم یه مترجمی ترجمه می کنه اینو می اندازم یه آهنگ از اینترنت می گیرم و زیرش میام متن آهنگ یا شعرش رو میگیرم و با هم ترکیب می کنم. در ترکیب ما معمولاٌ از چندتا ترکیب یا قالب مختلف استفاده می کنیم مثل متن،عکس،ویدیو یا یه وقتایی میایم یه جاهایی است که آدم گیر می کنه این الان اقتباسه یا ترکیبه من میام یه چندتا مقاله ی خوب پیدا میکنم چند تا فیلم در آپارات نگاه می کنم همه ی این ها رو میکنم یه مقاله ی خوب میذارم تو سایتم که چندتا ویدیو هم داره هم این مطلبه فوق العاده میشه هم مخاطب راضیه هم من راضیم همه راضیند. حالا نظر من اینه که بعد از  content curation باید بریم سراغ content production چرا؟ چون بعد از یه دوره ای که ما cure  میکنیم به تدریج اتفاقی میوفته که به ما فیدبک میدن اگر ما براساس فید بک های مخاطبان کار انجام بدیم بازاریابی محتوایی انجام میشه. اگر سرچ کنیم در گوگل که بازاریابی محتوایی چیست و بریم در صفحه ی ویکیپدیا میگه بازاریابی محتوایی چیزی است که ما درآن سعی می کنیم احتیاجات مشتری را یافته و به آنها پاسخ بدیم. این پاسخ content production من نباید اون چیزی باشه که من دلم میخواد باید چیزی باشد که مشتری میخواد مهم نیست که تو چه چیزی دوست داری  مهم اینه که مردم چی سرچ می کنن.اون دغدغه هارو من باید تو پروداکشن انجام بدم و برای این که به اونجا برسم باید دغدغه هارو بگیرم. مشکل اینجاست من یه سایت زدم حتی یه بازدید کننده هم ندارم فیدبکی هم ندارم. پس اشتباهه که برم سراغ پروداکشن اول curation میکنم یه جامعه ی مخاطب مخاطب اوله رو میگیرم بازخورد اینا رو میگیرم نیاز هاش رو بررسی می کنم و میبینم در پاسخ به نیاز محتوایی این ها content production می کنند یه اتفاق عجیبی میوفته اگر content production شما براساس نیاز مخاطبتون باشه وبراساس فیدبک ها باشه بعد از یه مدتی اون مخاطبانی که به سوال های ذهنیشون جواب دادید وارد یه فازی میشن به نام  content creation و این همون content production است که توسط متخصص انجام نشده توسط مخاطبان شما انجام شده وقتی مخاطبان ما مطالب محتوا تولید می کنند درباره ی ما  بهتر از ما محصول ما رو معرفی می کنند .content ی که برای ما ساخته می شود برای ما توسط دیگران بدون چشم داشت مادی.

یک نشری داریم به اسم آموت یه مجموعه داستان از یک نویسنده به نام جوجو مویز دارد. این کتاب حدود 500 صفحه است. اگر شما کتاب من پیش از تو این نویسنده رو با هشتگ در اینستاگرام جستجو کنید می بینید که 7600 مطلب راجع به آن پیدا می کنید ما سال پیش حدود 15000 عکس و متن راجع به آن پیدا کردیم در حالی که این نویسنده فقط 500 صفحه کتاب نوشته است و چندین برابر بیشتر از محتوایی که تولید کردیم creat می شود.اتفاق های خوب در فضای کسب و کار ما زمانی می افتد که content creator ها آن ها را می سازند.به عنوان مثال آقای علیخانی صاحب نمایشگاه آموت خانه حتی زمانی که دور از محل کار خود است content creator ها برایش محتوا تولید می کنند.به خاطر همین من معتقدم اگر  بتونیم این چرخه را کامل بکنیم یعنی content curation بکنیم و براساس فید بک ها content production بکنیم. طبق نیاز پروداکت بکنیم. وبعد مردم بیانcontent creation انجام بشه و اگر هم متناسب با نیاز شون باشه یه اتفاق جالب میوفته ما قبلاٌ می رفتیم از محتوای مردم استفاده می کردیم. این دفعه دستمون باز میشه که از content درست کردن برای من cure می کنند. curation از کجا اتفاق میوفته؟ ار contentی که برای من creat شده برای مثال من یه سایت دارم به نام تیزلند در این ما میگیم که مدرسه ی خوب کجاست؟ من طرح دادم گفتم راجع به مدرسه یه چیزی بنویسیم چند تا مقاله تولید شد و مبلغی هم پرداخت شد. من هرچقدر این مقاله را خواندم دیدم که فاقد ارزش است در صورتی که آدم های حرفه ای هم بودند.من گفتم که یک چالش درست کنیم و یک کتاب هم به عنوان یک جایزه قرار بدیم و بگیم که مدرسه ی خوب کجاست؟ یه عده خیلی کوتاه راجع به مدرسه صحبت کردند در صورتی که همین مطالب از خیلی از این مقالات بهتر بود و از دل این چالش ما نزدیک به 70 مقاله درآوردیم و این content creation اتفاق افتاد. یه اتفاق خوب دیگری که افتاد این بود که یه عده که طرفدار تو هستند برای دیده شدن مطالبی رو  به صورت مجانی برای تو می نویسند.پس برد ما در این چرخه ی داخلی است و این چرخه است که ما رو برنده می کند. الان ما بر روی سایت هایی که کار می کنیم برروی چرخه ی داخلی کار می کنیم  ما در واقع بر روی چرخه ی بیرونی کار می کنیم تا بتونیم پروداکتر هایی رو پیدا کنیم که دوست دارن برای ما بنویسند.. چرخه ی موفقیت اصولاٌ برای کسب و کار های نوپا به درد می خوره به عنوان مثال همراه اول نمی تواند این کار را بکند و برای برند ها نیست.یک برند نمی تونه برود تجمیع و ترکیب بخواد انجام بده مثلاٌ برای تولد امام رضا ممکن است طبیعی است که اونا نمیان مشهد البته برای برندی مثل همراه اول باید عکاسش بیاد مشهد خودش عکس بگیره خودش یک متن بنویسد ولی حتی ممکن است با اغماض بگیم یک عکس میذاریم و تمام .

ولی برند های بزرگ حق ندارند چنین کاری بکنند.این کار برای برند های کوچک است. فرصتی است برای استارتاپ هاست و کسانی که کارشون رو تازه راه انداخته اند.کسانی که کسب و کارشون رو تازه راه انداخته اند اشتباه است که بخوان production انجام بدن میا این چرخه رو انجام میدن و به راحتی به جوابشون می رسند. من برای این که نمونه ی واقعی و آمار رو بهتون نشون بدم. google analytics رو بهتون نشون میدم. این آنالیتیکس واقعی تیزلند است. دراین جا هیج پروداکشنی اتفاق نیفتاده البته به تدریج پروداکت هامون بعداٌ اتفاق افتاد این جا برای اردیبهشت ماه است.امار ما رسیده به 10000بازدید کننده و حالا ما روز هایی داریم که 100000 نفر بازدید کننده هم هست ولی از زمانی که بازدیدمان به بالای20000نفر رفت شروع کردیم فقط با curation بدون هیچ تولیدی و براساس بازخورد هایی که می گرفتیم شروع می کردیم به production.

منبع: سخنرانی جناب آقای عادل طالبی

administrator
بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

دیدگاه
نام
ایمیل
وبسایت