انکرتکست چیست و در سئو سایت چه نقشی دارد؟

پایدار مارکتینگ > سئو  > انکرتکست چیست و در سئو سایت چه نقشی دارد؟
انکرتکست چیست

انکرتکست چیست و در سئو سایت چه نقشی دارد؟

انکرتکست که معادل لاتین آن Anchor text می باشد از دو کلمه انکر anchor به معنی لنگر و تکست Text به معنی متن تشکیل شده است.

ابتدا قبل از این که به تعریف انکرتکست بپردازیم، بهتر است با یک مثال خیلی ساده و کوتاه، مفهوم انکر تکست را شرح دهیم.

انکر تکست چیست ؟

همه ما و به خصوص افرادی که با اینترنت بیشتر سر و کار دارند برای پیدا کردن جواب سوالات خود و یا تحقیق و پژوهش و هر دلیل دیگری به گوگل یا هر مرورگری مراجعه کرده و مطلب مورد نظرمان را در آن جستجو میکنیم و از بین نتایجی که گوگل به ما نشان میدهد می بایست روی هر کدام از آنها کلیک کرده تا وارد آن صفحه از سایت شویم تا جواب سوالمان را پیدا کنیم. تصمیم اینکه روی کدامیک از لینک ها کلیک کنیم تا به بهترین جواب برسیم را چگونه میگیریم؟ درست است دقیقا از روی متن نوشته شده ای که قرار است روی آن کلیک کنیم تصمیم میگیریم و میتوانیم بفهمیم محتوای داخل آن صفحه یا لینکی که روی آن کلیک میکنیم چیست. به این متن انکرتکست می گوییم.

اگر در حال خواندن مقاله یا مطلبی در سایت هستید و به کلمه ای برخورد کردید که رنگ آن با بقیه متفاوت است بدانید که یک لینک برخورد کردید و آن عبارتی که رنگی است انکرتکست می باشد.

اهمیت انکرتکست و تاثیر آن بر سئو

انکرتکست باید صحیح و هوشمندانه انتخاب شود چراکه باید کاربر و خواننده با خواندن انکرتکست قبل از کلیک کردن روی آن، از موضوع مطلبی که قرار است به آن هدایت شوند مطلع شوند.

به بیانی دیگر یک انکرتکست خوب و هوشمندانه باید توصیفی چند کلمه ای از محتوای لینک مقصدش باشد. برای همه ما پیش آمده که روی کلمه ای کلیک کردیم و وارد صفحه ای شدیم که هیچ ارتباطی به موضوع مورد نظر ما نداشته و خیلی زود صفحه را بستیم و از آن سایت خارج شدیم. همین کار باعث بالا رفتن بانس ریت سایت و نیز ترک آن و بی اعتمادی شده است، چیزی که به شدت به سئوی سایت ما آسیب می زند.

دو مقایسه از انکرتکست خوب و بد

میخواهیم تاثیر یک انکرتکست روی رفتار کاربر را در دو سایت مختلف با یک مثال شرح دهیم. مثالی که انتخاب کردیم یک سایت فروش تلفن همراه است و انکرتکستی که انتخاب کردیم “قیمت موبایل سامسونگ” می باشد و همینطور محتوای صفحه مقصد در هر دو سایت یکسان می باشد.

تصور کنید کاربری وارد یک وب سایت فروشگاهی شده و هدف او استعلام قیمت موبایل و سپس خرید آن می باشد. پس از وارد شدن به سایت، با یک لینک با انکرتکست “قیمت گوشی سامسونگ” مواجه میشود و با کلیک روی آن وارد صفحه ای جدید می شود. تصور کنید در آن صفحه ابتدای آن یک مقدمه درباره قیمت گوشی موبایل در ایران نوشته شده، در پاراگراف بعد درباره باصرفه ترین مدل گوشی موبایل سامسونگ نوشته شده و پاراگراف سوم در مورد قیمت ارز و رابطه آن با قیمت موبایل تویحی داده است و در آخر لیست قیمت انواع گوشی های سامسونگ نوشته شده است. فرض کنید این کاربر پس از پیدا کردن لیست قیمت در پایین محتوای صفحه، روی لینک دیگری با انکرتکست “قیمت شارژر آیفون” کلیک کرده و در صفحه جدید در پاراگراف اول نوشته شده: شارژر چیست و چگونه کار میکند، در پاراگراف دوم درباره چگونگی کارکرد یک شارژر خوب نوشته شده و در پاراگراف بعد راجع به مزیت شارژر های نسل جدید و قبل توضیح داده و در آخر قیمت شارژ آیفون را اعلام کرده است. آیا این کاربر چه حسی به این سایت داشته و با دیدن لینک دیگری روی آن کلیک میکند؟

فرض کنید همان کاربر وارد سایت سایت دوم شده در حال گشتن در سایت است که با لینک “قیمت گوشی سامسونگ” مواجه شده و روی آن لینک کلیک میکند و وارد صفحه جدیدی شده و در ابتدای صفحه با لیست قیمت گوشی های ساسونگ مواجه می شود و سپس تمام آن متنی که در سایت قبل گفتیم را در پایین لیست قیمت مشاهده میکند و مطلب را مطالعه کرده و مجدد با یک لینک دیگر با انکرتکست “قیمت شارژر آیفون” مواجه می شود و روی آن کلیک کرده و در صفحه جدید ابتدا قیمت شارژر را مشاهده کرده و در پایین آن تمامی متنی که در سایت قبل نوشته را مشاهده میکند. آیا این کاربر نسبت به این سایت چه حسی خواهد داشت؟ حس اعتماد و صداقت؟ حسی که اگر وارد این سایت شوم خیلی زود به مطلب مورد نظرم می رسم؟

همانطور که مشاهده شد در دو وب سایت فروشگاهی که توضیح دادیم دقیقا انکرتکست ها و نیز محتوای صفحه مقصدشان نیز یکسان بود ولی تنها تفاوت آنها این بود که در اولی لیست قیمت گوشی ( که همان وعده ای بود که در انکرتکست به خواننده داده بودیم ) در انتهای صفحه بود و در دومی لیست قیمت گوشی ( که همان وعده ای بود که در انکرتکست به خواننده داده بودیم ) در ابتدای صفحه قرار گرفته بود. پس متوجه این تفاوت ظریف شدید که وقتی برای یک لینک انکرتکست انتخاب می کنید باید با کاربران و خوانندگان صادق باشید و تمام سعیتان را بکنید که موضوعی که در انکرتکست به کاربر وعده داده اید را با کیفیت و در کمترین زمان به او نشان دهید.

انواع انکرتکست را نام می بریم

برای نوشتن انکرتکست چند روش وجود دارد به بیانی دیگر انکرتکست انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن آشنا می شویم.

انکر عمومی (Generic Anchors)

در گذشته کهدسئو و بهینه سازی سایت خیلی ساده و آسان بود از این انکرتکست عمومی زیاد استفاده می کردند مثل :

اینجا را کلیک کنید، بیشتر، برای خواندن جزئیات اینجا رو بزن، ادامه مطلب و…

مثال: برای سفارش سئو سایت اینجا را کلیک کنید

انکر تکست با نام برند یا شرکت(Branded Anchors)

در این نوع انکرتکست معمولا لینک به صفحه اصلی با نام شرکت یا سایت و برند استفاده می شود.

مثال:  جهت همکاری در زمینه سئو و …

انکر تکست با آدرس url.

(Naked Link Anchors)

همانطور که از اسم آن پیداست در این روش آدرس url صفحه به عنوان انکرتکست استفاده می شود.

مثال: https://paydarmarketing.ir

انکر تکست روی کلمه کلیدی (Brand + keyword Anchor)

رایج ترین نوع انکرتکست بوده و دقیقا کلمه کلیدی صفحه بعنوان انکرتکست انتخاب می شود.

مثال:  انکرتکست چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

انکر تکست بنر یا عکس (Image Anchors)

این انکرتکست همان تبلیغات بنری است که در سایتها بعنوان تبلیغ بنری منتشر می شود و کاربر با کلیک روی تصویر، به صفحه ای از سایت شما هدایت می شود.

انکر تکست هم خانواده یا همان LSI ها

در این نوع از انکرتکست، از کلمات هم خانواده با کلمه کلیدی متن استفاده می شود.

برای پیدا کردن کلمات lsi میتوانید از وب سایت lsi.com و یا از related های گوگل استفاده نمایید.

انکر تکست لانگ تیل (Long Tail Anchors)

یکی از این مدل انکرتکست ها مثال زیر می باشد:

اهمیت شبکه های اجتماعی بر سئو و بهینه سازی سایت چقدر است؟

انکرتکست Exact Match

در این نوع از انکرتکست، از کلمه کلیدی صفحه مقصد استفاده می شود یعنی اگر کلمه کلیدی صفحه مقصد طراحی سایت اختصاصی باشد،، انکرتکست هم روی کلمه طراحی سایت اختصاصی خواهد بود.

administrator
بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

دیدگاه
نام
ایمیل
وبسایت