بازاریابی محتوایی

پایدار مارکتینگ > بازاریابی محتوایی  > بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی

سلام من عادل طالبی هستم و در این مقاله میخوام راجع به content marketing صحبت کنم.

البته درباره ی خود اون بلکه بیشتر در رابطه با ترجمه ی اون و این که ترجمه ی مناسب برای content marketing چیست؟ در یکی در روز اخیر در گروهی به نام content marketers که جناب آقای سجاد بهجتی که یکی از کپی رایتر های بسیار توانمند کشور هستند راه اندازی کردند و حدود 1300 نفر از افراد علاقمند به حوزه ی conetnt marketing در اون عضو هستند یک بحثی در رابطه با اون شکل گرفت که contenet marketing ترجمه اش چی هست؟ یه عده نظرات مختلفی داشتند یه عده با معنی بازاریابی محتوایی و content marketing به معنی بازاریابی محتوا تفاوت قائل بشیم اونام درست می گفتن منم نظرم همین هست اگر بگیم بازار یابی محتوایی به فارسی و content marketing رو ترجمه بکنیم یعنی  استفاده از محتوا برای بازاریابی اگر بگیم بازار یابی محتوا یعنی اجرای فرآیند های بازار یابی برای ارائه و فروش محتوا بین این دو تا یک تفاوت بسیار ظریفی است من سعی می کنم تفاوت این دو تا رو بگم با هم دیگه و بعد بگم ما باید وقتمون رو صرف این بکنیم یا نه سرکار خانم فهیمه شریفی یه عبارتی رو گفتن که وقتی میگیم event marketers منظورمون  استفاده از eventاست. content marketing هم یعنی بازاریابی با استفاده از content پس بیایم بازار یابی محتوایی رو بپذیریم و ادامه بدیم من به این اضافه می کنم که وقتی میگیم social media marketing منظور مون این نیست که بازار یابی کنیم برای social media البته این کار انجام میشه قطعاٌ face book،google plus،linkedin ،instagram فرآیند های بازار یابی دارند برای اون social mediaشون قطعاٌ برای این که بازدیدشون بره بالا و از طریق این برای خودشون پول در بیارن این میشه فرآیند های بازار یابی برای social media اما وقتی ما میگیم social marketing اون ها نیستند منظورمون اون میلیون ها و میلیارد ها نفری هستند که از این ابزار استفاده میکنند و اون چند ده و یا چندصد میلیون کسب و کاری که حالا یا شخصی هستند یا شرکتی هستند از این ابزار برای رسیدن به اهداف بالای بازاریابی شون استفاده می کنند.


اهمیت بازاریابی محتوا

اگر وبینار بازار یابی دیجیتال برای مدیران من در کانال آپارات منaparat.com/adel.talebi  دیده باشید و همینطور در وبینار مقدمات بازار یابی دیجیتال در همین کانال من اتفاقاٌ در رایطه با همین صحبت کردم که اصلاٌ بازار یابی دیجیتال از نظر من این طور میشه معنی بشه که استفاده از ابزار های موجود در حوزه ی دیجیتال برای رسیدن به اهداف بازار یابی حالا این اهداف بازار یابی میتونه brand advermenst باشه یا میتونه فروش باشه میتونه ارتباط یا تداوم ارتباط با مشتری باشه میتونه user engagement باشه میتونه جذب مخاطبان جدید باشه یا میتونه ترکیبی از این ها باشه فرقی نمی کنه بازار یابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزار های موجود در فضای دیجیتال برای رسیدن به این اهداف بازار یابی یعنی من بازاریابی دیجیتال رو یک مفهوم مجزا نمی بینم که خیلیا این رو مجزا می دونند. من این رو در دل بازار یابی میبینم همونطور که برای رسیدن به اهداف بالای بازاریابی ممکنه ما از روش های outban مثل بیلبورد زدن تبلیغ توی رادیو و تلویزیون،مجلات یا event marketing استفاده بکنیم از ابزار های دیجیتال برای رسیدن به اون اهداف استفاده میکنیم برای ایجاد resonance حالا این که این روز ها داره به تدریج نقش ابزار های دیجیتال برای اهداف بازار یابی پررنگ تر میشه  خب من هم با این موافقم این که استفاده از بازار یابی دیجیتال به نظر می رسه در بسیاری از موارد بسیار ارزان تر از روش های outban است من با این موافقم این که ابزار های دیجیتال با پخته شدن و با گسترش پیدا کردن بیشتر دارن به تدریج میرن به اون سمتی که موثر تر از روش های سنتی مثل رادیو و تلویزیون باشن من با این موافقم اما فراموش نکنیم که بازار یابی دیجیتال یه چیز مجزا از بازار یابی نیست یعنی این هارو نباید جدا ببینیم content marketing هم همینه ممکنه یکسری شرکت بیان و ایدشون این باشه که ما محتوا تولید بکنیم برای کسب و کار ها چرا این کار رو بکنیم چون تولید محتوا برای کسب و کار ها دشواره و خیلی وقتا نمیتونه قواعد رو رعایت بکنه پس ما محتوا تولید می کنیم و یک شرکت تولید محتوا درست می کنیم و بعد بازار یابی می کنیم که این شرکت ها بیایند و از خدمات ما استفاده بکنند.این میشه بازار یابی محتوا یعنی من محتوا تولید میکنم قواعد فضای دیجیتال برای تولید محتوا رو می شناسم حالا با فرآیند های بازاریابی سعی می کنم محتوای خودم رو در معرض دید دیگران قرار بدم تا این رو ببینند و به من سفارش بدن چند درصد از بیزینس ها از این دسته هستند؟بسیار بسیار کم خود من دارم بر روی تغییر بازار و segmentation کار میکنم برای راه اندازی یک همچین شرکتی یا یک همچین موسسه ای که بیاد content marketing انجام بده البته این فرهنگ رو من کلاٌمن دارم میبینم و یک  شرکت یا یک موسسه یا بخشی از یک شرکت باشه که به هر حال content marketing انجام بده برای دیگران روزی که این حیاناٌ از نظر ما و از نظر تغییر بازار به یک نقطه ی مناسبی برسه و ما تصمیم بگیریم کهlaunch کنیم که سایتش هم آماده است فقط ما داریم روی بازار یابیش فکر می کنیم و روش های ورود به بازارش خب اون فرآیند هایی که ما انجام خواهیم داد برای بازاریابی این ایده این فکر و این استارتاپ میشه بازاریابی محتوا البته همین الان یکسری شرکت داریم کار این ها چیست؟ کار این شرکت ها این است که تولید محتوا میکنن بازار یابی دیجیتال می کنن برای شرکت های که براشون به صرفه نیست این کار رو به صورت داخل شرکتی انجام می دن.

بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا

مثلاٌ یکی از مواردی که تو کار ما مطرحه فرض کنید شرکت های سیمان این ها او حوزه ی B2B فعالن الانم بازار رقابت در ایران بسیار شدید و سنگین است مثلاٌ کارخونه های سیمان باید 120کیلومتر باید از شهر های مهم فاصله داشته باشن. خب فکر کنید که مثلاٌ کارخونه ی سمان آبیک قزوین بخوادیک  گروه content marketing تشکیل بده یا دیجیتال مارکتینک تشکیل بده فرض کنید 3 نفر،5نفر،توی فاصله ی زیادی از شهر ها طبیعتاٌ هزینه اش خیلی میره بالا خیلی از افراد توانمند تو این حوزه رو نمی تونه استخدام بکنه من مثلاٌ میگم بعید میدونم خودم پاشم هر روز برم تا قزوین و برگردم یا خیلی از عزیزان دیگه که تو این حوزه میتونن کار های خوبی رو انجام بدن طبیعیه برای این کارخونه ی سیمان با این شرایطی که داره به صرفه تره که از یک شرکتی که کارش این است و این امکانات رو داره و نیروی کافی داره استفاده بکنه و تولید محتواش رو به اون ها بسپره م خیلی از شرکت های دیگه مثلاٌ شرکت بازرگانی داریم که این ها ذات کار خودشون رو بلدن الان تجارت بین الملل خرید فروش صادرات نیازمند ابزار های دیجیتال شده و این ها میخوان تو حوزه ی دیجیتال فعال باشن یک قسمت trading رو خودشون انجام بدن یه قسمت مربوط به بازار یابی میشه  اینو اگه چند نفر بیان تو شرکتشون مستقر بکنن ممکنه براشون به صرفه نباشه تیپ این جور آدم ها با اون تیپ کارمند ها و آدمهایی که داشتن متفاوته معمولاٌ نمیتونن مدیریت بکنن به همین دلیل ترجیح میدن به شرکت های دیگه بدن این شرکت های بیرونی همونایین که باید بازاریابی محتوایی بکنن تا خودشون رو به این شرکت ها نشون بدن و در معرض دیدشون قرار بدن کار تولید محتوا بکنن که کار بازار یابی دیجیتالشون رو از جمله بخش کوچکی که از content marketing است به این ها سپرده بشه.


B2B

پس این شرکت کارش میشه بازاریابی محتوا در بقیه موارد ما با بازار یابی محتوایی رو برو هستیم پس بیایم روی این دیگه بحث نکنیم که content marketing رو بازاریابی محتوایی ترجمه کنیم و زیاد وارد حاشیه هاش نشیم مشابه همین وضع رو ما در inbound marketing داریم inbound marketing انواع و اقسام عبارت های فارسی ترجمه کردند بازار یابی ربایشی بازار یابی جذبی و… بعداٌ آقای شعبانعلی فرمودند که بیایم بازار یابی درون گرا رو به این دلیل استفاده کنیم هرچند به نظر خودم ربایشی شاید بهتر از درون گرا باشه اما دلایل آقای شعبانعلی کاملاٌ درست و منطقی تر بود به خصوص این که آقا الان اگر ما بخوایم چند تا تعریف چند تا ترجمه از یه عبارت داشته باشیم کسی که بخواد تو فضای فارسی جستجو بکنه دنبال اون  مفهوم ما که دنبال ترجمه نمی گردیم ما به دنبال گام های که باید برداریم تا به اون موفقیت برسیم می گردیم باید چی سرچ کنه باید بازار یابی درونگرا بازاریابی جذبی برای این که این تشطط ایجاد نشه بیایم روی یک کلمه توافق کنیم و همه از همون کلمه استفاده بکنند فکر می کنم همونطور که ما بازار یابی درونگرا رو inbound marketing ترجمه  داریم در نظر میگیریم باید و به تدریج همه دارن به این سمت میان که به جای عبارت های دیگه ازهمین عبارت استفاده کنند تا تجمیع عبارت کنیم و اگر کسی دنبال این عبارت می گرده با یک عبارت به همه ی محتوا ها دسترسی پیدا کنه درباره ی content marketing هم بیایم یه همچین استراتژی به کار ببریم و سعی کنیم با استفاده از همون کلمه بازار یابی محتوایی روی این صحبت بکنیم.

بازاریابی درونگرا
بازاریابی درونگرا

اون کسایی که مخاطب بازاریابی محتوا هستند و باید نگرانش باشن کارشون رو بلدن چون اصلاٌ کارشون برای بازار یابی محتواست ما اصلاٌ لازم نیست روی اینا دغدغه داشته باشیم دغدغه ی اصلی که الان خیلی متفاوت است  حوزه ها فرق میکنه تجربه ها فرق میکنه و من تاکید میکنم content marketing که تو آمریکا اتفاق میوفته الزاماٌ به همون شکل در ایران اتفاق نمیوفته و ما باید این هارو یه مقدار ایرانیزه بکنیم و دلیلی که میارم این است که رفتار مصرف کننده ی آنلاین ما متناسب با فرهنگ ما با رفتار مصرف کننده ی آمریکایی فرق می کنه  من این رو یه مقدار بیشتر بررسی کردم که دغدغه ی این موضوع رو دارم که این  high contest و low contest که جوامع رو از لحاظ فرهنگی به high contest و low contest بررسی می کنن. مثلاٌ آلمان و آمریکا  میرن توی low contest کشور های مثل ایران یونان ژاپن ایتالیا میرن توی high contest.  یا low خوب و بد نیست بلکه یکسری تعاریف دارن که میتونید توی گوگل به دنبال این ها یگردین متوجه میشین این قوانینی که درcontent marketing  گفته میشه در low context به سادگی درhigh contex قابل اجرا نیست یک تجربه ای که ما در ژاپن داشتیم با این که با ژاپنیا ما فرهنگمون کاملاٌ متفاوته اما از این دید که نگاه می کنیم خیلی نزدیکیم یا با یونان یا ایتالیا جدیداٌ با اسپانیا یه نگاهی به آن داشتم این کاملاٌ متفاوته با content marketing که در بریتانیا یا آمریکا یا آلمان انجام میشه مثلاٌ اگر اصولی که در کشور های اسکاندیناوی اجرا میشه اگر در ایران بخوایم استفاده کنیم معمولاٌ انجام نمیشه بعضاٌ باید یه مقدار تفوت در اون ایجاد کنیم همون قواعدی که درآمریکا گفته میشه برای social media در ایران جواب نمیده نمیگم هیچ کدومش اما بخش عمده ایش باید ایرانیزه بشه بیایم به جای این که وقتمون درگیر content marketing بازار یابی محتواست یا بازار یابی محتوایی بیایم روی همین بازار یابی محتوایی یا contentب تمرکز بکنیم و با پذیرش این که content  marketing ترجمه اش میشه بازار یابی محتوایی بهتر میتونیم به نتیجه ای که مدنظرمون است برسیم صحبتی که اینجا داشتم بیشتر نگرشی بود.

administrator
بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

دیدگاه
نام
ایمیل
وبسایت